Festival MÁME RÁDI BAROKO

Nesoutěžní koncertní přehlídka zaměřená na interpretaci staré hudby a interpretační kurzy staré hudby - barokní dílny pod vedením lektorů, odborníků na barokní hudbu. 

MÁME RÁDI BAROKO
MÁME RÁDI BAROKO

Propozice 17. ročníku MÁME RÁDI BAROKO 2025

čtvrtek 27. března 2025

Přehlídka je určena žákům a pedagogům základních a středních uměleckých škol, kteří s oblibou provozují skladby barokních mistrů.

Podmínky účasti

Repertoár: sólové a komorní skladby barokních skladatelů.

Délka vystoupení:

• žáci ZUŠ do 5 minut

• studenti konzervatoří do 10 minut

V prostorách školy bude k dispozici klavír, cembalo (415/440 Hz) a varhany. Účastníkům jsou poskytnuty třídy pro rozehrání/rozezpívání a drobné občerstvení.

Každý účastník obdrží Účastnický list, tištěný program, upomínkový předmět + odkaz na záznam vystoupení.

Přehlídka se uskuteční v prostorách Církevní konzervatoře Německého řádu a bude přístupná veřejnosti.

Zájemci se mohou přihlásit pomocí elektronické přihlášky FORMULÁŘ PŘIHLÁŠKY

Termín podávání elektronických přihlášek do pátku 7. 3. 2025.

POPLATKY (...ROZBALTE)

Poplatek za účast na přehlídce Máme rádi baroko:

• jednotlivá osoba 300,- Kč

• soubor 2 a více členů 500,- Kč


Platba předem do pátku 14. 3. 2025 na účet: 2856731002/5500 (Raiffeisenbank)

Variabilní symbol: 27032025

Text pro příjemce: baroko – jméno a příjmení

V případě neúčasti se účastnický poplatek nevrací.

INTERPRETAČNÍ KURZY STARÉ HUDBY

pátek 28. - sobota 29. března 2024

Pro příznivce staré hudby, kteří se zajímají o problematiku autentické interpretace a rádi by své vědomosti prohloubili, jsme opět připravili interpretační kurzy staré hudby – BAROKNÍ DÍLNY.

Kdo se může přihlásit?

Sóloví zpěváci, instrumentalisté, sbormistři, laická veřejnost.

Aktivní účast zahrnuje 1 individuální hodinu (45 minut).

Zájemci se mohou přihlásit pomocí elektronické přihlášky FORMULÁŘ PŘIHLÁŠKY

Termín podávání elektronických přihlášek do 7. 3. 2025

poplatky (...ROZBALTE)

Poplatek za účast na interpretačních kurzech staré hudby: 600,- Kč/ za lekci (45 minut)

Platba předem do pátku 14. 3. 2025 na účet: 2856731002/5500 (Raiffeisenbank)

Variabilní symbol: 99992025

Text pro příjemce: baroko kurzy – jméno a příjmení

LEKTOŘI

VOJTĚCH SPURNÝ - KLÁVESOVÉ NÁSTROJE
Vojtěch Spurný 

Narodil se v roce 1964. Studoval na Pražské konzervatoři (hra na flétnu a na klavír), na Akademii múzických umění v Praze (obory operní režie, dirigování a hra na cembalo) a na Vysoké škole v Utrechtu (hra na cembalo a provozovací praxe staré hudby). K jeho pedagogům patřili mj. Helmut Rilling, Johann Sonnleitner a Kenneth Gilbert. Jako asistent režiséra a dirigenta spolupracoval mj. s Bohumilem Gregorem, Davidem Radokem (Národní divadlo v Praze) či Arnoldem Östmanem (Zámecké divadlo v Drottningholmu). Již během studií dirigoval symfonické orchestry a současně se věnoval operní režii (Mozartova Figarova svatba, aktovky Bohuslava Martinů a Bendův Lazebník sevillský v divadle DISK, Gaglianova Dafné na barokním festivalu ve Valticích, Lortzingova Zkouška na operu v České televizi). Jako dirigent si zaslouženou pozornost získal pohotovým záskokem ve Smetanově Prodané nevěstě při hostování Národního divadla v Bratislavě (1993) nebo českou premiérou Scarlattiho oratoria Agar (interpretace na staré nástroje) na festivalu Starý zákon v umění (1995). V sezoně 1996/1997 přijal nabídku opery v Göteborgu, kde nastudoval a dirigoval Rossiniho operu Cesta do Remeše, která byla kritikou označena za jednu z nejlepších inscenací posledních dvaceti let. V červnu 1998 spoluinscenoval s režisérem J. A. Pitínským Purcellovu operu Dido a Aeneas v plzeňském divadle (se souborem Musica Solutaris), která byla kritikou vyhlášena inscenací roku 1998. V sezoně 2000/2001 nastudoval v Göteborské opeře Rossiniho Lazebníka sevillského. V letech 1999-2004 byl Vojtěch Spurný stálým dirigentem Státní opery Praha. V sezoně 2002/2003 zde zastával funkci uměleckého šéfa a dnes je v tomto divadle stálým hostujícím dirigentem. Během svého působení zde nastudoval či přestudoval 8 operních titulů. Intenzivně se věnuje také koncertní činnosti – jako hráč na klávesové historické nástroje i čtvrttónový klavír. Se souborem barokních nástrojů Musica Salutaris, jehož je uměleckým vedoucím, uvedl v roce 2000 v zámeckém divadle v Litomyšli českou premiéru první dochované opery Jacopa Periho Euridice. Průběžně pracuje na nahrávce kompletního ročníku Telemannových kantát pro Český rozhlas. Od roku 1999 Spurný trvale spolupracuje s Českou komorní filharmonií a od roku 2003 je jejím hlavním dirigentem. Od roku 1991 působí každoročně též na mistrovských kurzech Ticino Musica ve Švýcarsku (cembalo, klavírní spolupráce, operní kurz, vedení operního studia). Jako klavírista se po boku mezzosopranistky Dagmar Peckové zúčastnil mistrovských kurzů v rámci Schleswig-Holstein Musikfestival. V současné době působí jako hostující dirigent Jihočeské filharmonie a pedagogicky působí na Církevní konzervatoři Německého řádu v Opavě, jako vyučující hry na cembalo a orchestrální hry.

LUCIE DUŠKOVÁ - dŘEVĚNÉ Dechové nástroje

Lucie Dušková– barokní příčná flétna a zobcová flétna

Vystudovala Církevní konzervatoř v Kroměříži. Od roku 2000 se začala intenzivně věnovat studiu barokní, klasicistní a renesanční příčné flétny na Staatliche Hochschule für Alte Musik v Trossingenu u Prof. Linde Brunmayr-Tutz.

Jako sólistka mnohokrát vystoupila s barokním orchestrem trossingenské vysoké školy. Díky konkurzu získala stipendium na Royal Conservatoire Den Haag a následovalo roční studium u Bartholda Kuijkena.

Zobcovou flétnu studovala soukromě v Haagu a poté ji absolvovala na Konzervatoři v Plzni. Během řady mistrovských kurzů konzultovala hru na zobcovou flétnu u osobností staré hudby jako např. Corina Marti, Petr Zejfart aj. V současné době je stálou členkou souboru Collegium 1704 a Czech Ensemble Baroque, kde vystupuje jako orchestrální i sólový hráč. V roce 2016 vystoupila jako sólistka s hrou na zobcovou a barokní příčnou flétnu s Jihočeskou filharmonií.

V současné době působí v Creatriu, ve kterém aranžuje a upravuje staré židovské písně, s nimiž tento soubor pravidelně vystupuje v židovských synagogách a na významných festivalech.

Je zvána do mnoha souborů jako sólista, nebo komorní hráč, kde se spolupodílí na tvorbě programu, objevování nových skladeb a jejich aranžování.

Pravidelně se účastní jako lektorka intenzivních letních kurzů barokní hudby v Holešově a ve Valticích.

Na Konzervatoři v Českých Budějovicích vyučuje obor zobcové flétny a od září 2016 také obor barokní příčné flétny.

jan krejča - barokní KYTARA, loutna, theorba

Jan Krejča se nejprve věnoval hře na renesanční loutnu a poté svůj zájem rozšířil i o teorbu a barokní kytaru. Zejména jako vyhledávaný hráč bassa continua spolupracuje s mnoha špičkovými domácími i zahraničními soubory (Collegium 1704, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Capella Cracoviensis, Capella Anna, Les Traversee Baroque aj.) a sólisty Janou Semerádovou, Hanou Blažíkovou, Tomášem Králem, Sergiem Azzolinim, Judith Pacquier, Lenkou Koubkovou, Danielem Deuterem, Annou Fusek, Magdalenou Koženou aj.

Pravidelně koncertuje na festivalech jako je Pražské Jaro, Pražský podzim, Concentus Moraviae, Svatováclavské slavnosti, Haydnova Lukavice, Letní slavnosti staré hudby. Vystupuje v Českém Rozhlase a České Televizi a účinkuje na desítkách nahrávek pro vydavatelství Accent, Arta records, Supraphon, Rosa aj. Vydal vlastní sólové album virtuozní italské hudby pro teorbu Intavolatura di Tiorba.

Simona tydlitátová - SMYČCOVÉ NÁSTROJE

Simona Tydlitátová studovala na konzervatoři v Teplicích u prof. Jiřiny Dlouhé, Již na konzervatoři se spolužáky založili soubor Musica Florea, který se zaměřuje na dobovou interpretaci hudby, tak jak zřejmě zněla v době jejího vzniku. Absolvovala několik interpretačních kurzů, ve své době velmi uznávaných barokních houslistů, např. Reinhard Goebel,Simon Standage, Elizabeth Wallfisch. Barokní a dobové interpretaci se věnuje více než 25 let. Je stálou členkou nejen souboru Musica Florea, ale například Collegia 1704, Ensemble Inegal, Czech ensemble baroque. S těmito soubory vystupuje na koncertech a festivalech v Čechách i v zahraničí.

pavla radostová - zpěv

Pavla Radostová se narodila v roce 1989. Od 5 let zpívá s rodinným souborem Musica Laetitia, který se věnuje převážně barokní hudbě. Je absolventkou brněnské konzervatoře a JAMU.

Jako zkušená sólistka i ansámblová zpěvačka pravidelně spolupracuje s významnými českými i zahraničními tělesy různých hudebních žánrů (Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Drei Engel, Musica Florea, Cappella Mariana, Czech Ensemble Baroque, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Filharmonie Brno, Reicha Quartet. Brno Contemporary Orchestra, Orchestr BERG, Musica Aeterna, Ensemble Opera Diversa, Tupá Šídla, Musica Laetitia, atd.) a hudebními osobnostmi (P. Herreweghe, V. Luks, M. Štryncl, J. Semerádová, V. Semerád, W. Herbers, D. R. Davies, A. Liebreich, P. Veber, R. Válek, P. Šnajdr, M. de Rose, G. Tardonová, V. Spurný, Z. Klauda, S. Bagnoud, D. Kalousek, atd).

Tato vzájemná spolupráce mnohdy přináší příležitosti uvést některé skladby v české nebo i světové premiéře, jako sólistka se podílela na vzniku několika CD a nahrávek pro rozhlasové účely (P. de Monte: Madrigali spirituali, J. P. Rameau: Les Boréades, F. Tůma: Te Deum, A. Brossmann: Missa in A, F. X. Richter: Super flumina Babylonis/ Miserere mei Deus, Resonate e plaudite, G. Grisey: Quatre chants pour Franchir le Seuil, cyklus Hudba k siréně, J. Bons: Thirty Situations, Fausto Romitelli: EnTrance, Petr Hora: The Red of the Flesh, Hans Abrahamsen: Dvě písně Inger Christensen, atd).

Pavla se věnuje renesanční, barokní a contemporary hudbě, miluje též objevování příběhů skrytých v písních různých hudebních žánrů. Zde bohatě uplatňuje svou přirozenou muzikalitu, smysl pro slovo, hudební pohotovost, intonační preciznost a osobitou interpretaci. Kritiky bývá také často vyzdvihován její zpěv pro svou technickou vyzrálost, velký hlasový rozsah a pestrou emoční škálu podpořenou barevností jejího hlasu od andělsky křišťálového a sladkého, po medově hluboký a smyslný tón.

V roce 2024 úspěšně debutovala dvojrolí L’Amour a Clarine v opeře Platée ve Státní opeře v Praze, která byla deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung zařazena mezi 10 nejlepších produkcí roku 2024.


Bližší informace

Ing. Radmila Fleischerová, fleischerova@konzervator.cz, tel: 601 120 374 

MgA. Zdeněk Kapl, kapl@konzervator.cz, tel: 739 077 608

Máme rádi baroko - plakát 2025
Máme rádi baroko - plakát 2025


KE STAŽENÍ...

YouTube
YouTube

OHLÉDNUTÍ DO HISTORIE PŘEHLÍDKY...

Videonahrávky vystoupení účastníků 16. ročníku přehlídky MÁME RÁDI BAROKO 2024

MÁME RÁDI BAROKO 2024 - video

Videonahrávky vystoupení účastníků 15. ročníku přehlídky MÁME RÁDI BAROKO 2023

MÁME RÁDI BAROKO 2023 - video

Videonahrávky vystoupení účastníků 14. ročníku přehlídky MÁME RÁDI BAROKO 2022

MÁME RÁDI BAROKO 2022 - video



VŠEOBECNÉ INFORMACE A HISTORIE

Přehlídka Máme rádi baroko vznikla v roce 2008 a pořádala ji ZUŠ Háj ve Slezsku spolu se sdružením Talent. Církevní konzervatoř Německého řádu postupně její organizaci převzala, přehlídku pořádá každoročně v březnu  jako nesoutěžní koncertní přehlídku zaměřenou na interpretaci staré hudby a je obvykle doplněna interpretačními kurzy barokní hudby - barokními dílnami pod vedením odborníků na dobovou interpretaci, případně i zajímavou přednáškou k dané problematice.


Přehlídka MÁME RÁDI BAROKO je určena žákům a pedagogům základních a středních uměleckých škol, kteří s oblibou hrají či zpívají skladby barokních mistrů. Přehlídka se uskutečňuje v prostorách Církevní konzervatoře Německého řádu, k dispozici v koncertních sálech školy jsou cembala, varhany i klavíry. Jednotlivá vystoupení sólistů či souborů ZUŠ zpravidla nepřesahují 5 minut, u studentů konzervatoří a pedagogů pak 10 minut. Podle počtu přihlášených je program rozdělen do několika bloků.



13. ročník - byl vyhlášen, ale z důvodu Covidu proběhl jen v omezeném režimu