Festival MÁME RÁDI BAROKO

Nesoutěžní koncertní přehlídka zaměřená na interpretaci staré hudby a interpretační kurzy staré hudby - barokní dílny pod vedením lektorů, odborníků na barokní hudbu. 

MÁME RÁDI BAROKO
MÁME RÁDI BAROKO

Propozice 16. ročníku MÁME RÁDI BAROKO 2024

čtvrtek 21. března 2024

Přehlídka je určena žákům a pedagogům základních a středních uměleckých škol, kteří s oblibou provozují skladby barokních mistrů.

Podmínky účasti

Repertoár: sólové a komorní skladby barokních skladatelů.

Délka vystoupení:

• žáci ZUŠ do 5 minut

• studenti konzervatoří do 10 minut

V prostorách školy bude k dispozici klavír, cembalo (415/440 Hz) a varhany. Účastníkům jsou poskytnuty třídy pro rozehrání/rozezpívání a drobné občerstvení.

Každý účastník obdrží Účastnický list, tištěný program, upomínkový předmět + odkaz na záznam vystoupení.

Přehlídka se uskuteční v prostorách Církevní konzervatoře Německého řádu a bude přístupná veřejnosti.

Zájemci se mohou přihlásit pomocí elektronické přihlášky FORMULÁŘ PŘIHLÁŠKY

Termín podávání elektronických přihlášek do 29. 2. 2024.

POPLATKY (...ROZBALTE)

Poplatek za účast na přehlídce Máme rádi baroko:

• jednotlivá osoba 300,- Kč

• soubor 2 a více členů 500,- Kč


Platba předem do 8. 3. 2024 na účet: 2856731002/5500 (Raiffeisenbank)

Variabilní symbol: 21032024

Text pro příjemce: baroko – jméno a příjmení

V případě neúčasti se účastnický poplatek nevrací.

INTERPRETAČNÍ KURZY STARÉ HUDBY

pátek 22. - neděle 24. března 2024

Pro příznivce staré hudby, kteří se zajímají o problematiku autentické interpretace a rádi by své vědomosti prohloubili, jsme opět připravili interpretační kurzy staré hudby – BAROKNÍ DÍLNY.

Kdo se může přihlásit?

Sóloví zpěváci, instrumentalisté, sbormistři, laická veřejnost.

Aktivní účast zahrnuje 1 individuální hodinu (45 minut).

Zájemci se mohou přihlásit pomocí elektronické přihlášky FORMULÁŘ PŘIHLÁŠKY

Termín podávání elektronických přihlášek do 29. 2. 2024

poplatky (...ROZBALTE)

Poplatek za účast na interpretačních kurzech staré hudby: 600,- Kč/ za lekci (45 minut)

Platba předem do 8. 3. 2024 na účet: 2856731002/5500 (Raiffeisenbank)

Variabilní symbol: 99992024

Text pro příjemce: baroko kurzy – jméno a příjmení

LEKTOŘI

VOJTĚCH SPURNÝ - KLÁVESOVÉ NÁSTROJE
Vojtěch Spurný 

Narodil se v roce 1964. Studoval na Pražské konzervatoři (hra na flétnu a na klavír), na Akademii múzických umění v Praze (obory operní režie, dirigování a hra na cembalo) a na Vysoké škole v Utrechtu (hra na cembalo a provozovací praxe staré hudby). K jeho pedagogům patřili mj. Helmut Rilling, Johann Sonnleitner a Kenneth Gilbert. Jako asistent režiséra a dirigenta spolupracoval mj. s Bohumilem Gregorem, Davidem Radokem (Národní divadlo v Praze) či Arnoldem Östmanem (Zámecké divadlo v Drottningholmu). Již během studií dirigoval symfonické orchestry a současně se věnoval operní režii (Mozartova Figarova svatba, aktovky Bohuslava Martinů a Bendův Lazebník sevillský v divadle DISK, Gaglianova Dafné na barokním festivalu ve Valticích, Lortzingova Zkouška na operu v České televizi). Jako dirigent si zaslouženou pozornost získal pohotovým záskokem ve Smetanově Prodané nevěstě při hostování Národního divadla v Bratislavě (1993) nebo českou premiérou Scarlattiho oratoria Agar (interpretace na staré nástroje) na festivalu Starý zákon v umění (1995). V sezoně 1996/1997 přijal nabídku opery v Göteborgu, kde nastudoval a dirigoval Rossiniho operu Cesta do Remeše, která byla kritikou označena za jednu z nejlepších inscenací posledních dvaceti let. V červnu 1998 spoluinscenoval s režisérem J. A. Pitínským Purcellovu operu Dido a Aeneas v plzeňském divadle (se souborem Musica Solutaris), která byla kritikou vyhlášena inscenací roku 1998. V sezoně 2000/2001 nastudoval v Göteborské opeře Rossiniho Lazebníka sevillského. V letech 1999-2004 byl Vojtěch Spurný stálým dirigentem Státní opery Praha. V sezoně 2002/2003 zde zastával funkci uměleckého šéfa a dnes je v tomto divadle stálým hostujícím dirigentem. Během svého působení zde nastudoval či přestudoval 8 operních titulů. Intenzivně se věnuje také koncertní činnosti – jako hráč na klávesové historické nástroje i čtvrttónový klavír. Se souborem barokních nástrojů Musica Salutaris, jehož je uměleckým vedoucím, uvedl v roce 2000 v zámeckém divadle v Litomyšli českou premiéru první dochované opery Jacopa Periho Euridice. Průběžně pracuje na nahrávce kompletního ročníku Telemannových kantát pro Český rozhlas. Od roku 1999 Spurný trvale spolupracuje s Českou komorní filharmonií a od roku 2003 je jejím hlavním dirigentem. Od roku 1991 působí každoročně též na mistrovských kurzech Ticino Musica ve Švýcarsku (cembalo, klavírní spolupráce, operní kurz, vedení operního studia). Jako klavírista se po boku mezzosopranistky Dagmar Peckové zúčastnil mistrovských kurzů v rámci Schleswig-Holstein Musikfestival. V současné době působí jako hostující dirigent Jihočeské filharmonie a pedagogicky působí na Církevní konzervatoři Německého řádu v Opavě, jako vyučující hry na cembalo a orchestrální hry.

Anežka WACłAWIK - dŘEVĚNÉ Dechové nástroje
Anežka Wacławik je instrumentaliskou specializující se na historické příčné a zobcové flétny. Historickou interpretaci hudby starších stylových období studovala na Janáčkově Akademii Múzických umění v Brně, Královské konzervatoři v Den Haagu (NL), Conservatorium van Amsterdam (NL) a Universität Mozarteum v Salcburku (AT). Vedle studia na hudebních akademiích konzultovala svoji hru s předními světovými hráči na historické flétny (Barthold Kuijken, Ashley Solomon, Walter van Hauwe, Bollette Roed, Eric Bosgraaf, Peter Holtslag, Michael Posh, Alexis Kossenko, Kerstin de Witt…). Měla možnost spolupracovat s některými z předních světových autorit na poli historicky poučené interpretace - Centre de musique baroque de Versailles (FR), Oh! Orkiestra Historiczna (PL), Arte dei Suonatori (PL) nebo JSB Ensemble (DE). Jako sólistka, členka komorních seskupení nebo orchestrů se zúčastnila množství hudebních festivalů jako Festival d’Ambronay (FR), Musica Antica (NL), Trigonale (AT), Bachwoche Stuttgart (DE) All’Improvviso (PL), Actus Humanus (PL), Baroko pavasaris (LT), Letní slavnosti staré hudby (CZ) či koncertní řady Barbara Maria Willi uvádí (CZ). Vedle hráčských aktivit se na denní bázi věnuje pedagogické činnosti na konzervatořích v Brně a Opavě, kde vyučuje hru na historické zobcové a příčné flétny.
BARBORA HULCOVÁ - LOUTNA, KYTARA, BAROKNÍ ANSÁMBL

Barbora Hulcová se zabývá hrou na historické loutnové nástroje. S oblibou doprovází zejména lidský hlas v drobnějších formách, přičemž se nechává inspirovat propojením slova a hudby, svoji instrumentální linku citlivě přizpůsobuje zpívanému textu a vokální partie prokládá instrumentálními mezihrami. Dále je aktivní hráčkou jak sólového repertoáru, tak i bassa continua v malých i velkých ansámblech.

Barbora Hulcová se narodila v Praze. Po dokončení hudebního gymnázia ve třídě Václava Kučery absolvovala v oboru klasická kytara na Konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži. Loutnovým nástrojům se začala věnovat nejprve soukromě pod vedením Jana Čižmáře, u něhož později započala svá studia na Janáčkové akademii múzických umění v Brně. Ve studiích dále pokračuje na Staatliche Hochschule für Musik Trossingen ve třídě Rolfa Lislevanda a své hudební vzdělání prohlubuje také na Schola Cantorum Basiliensis pod vedením Juliana Behra a Petera Crotona.

Pravidelně se účastní mezinárodních kurzů (ve třídách Paula O´Detta, Nigela Northe, Joachima Helda, Michaela Fieldse, Christiana Gutiérreze, Evangeliny Mascardi a dalších), je členkou mnoha souborů (Ensemble Rosa Mystica, Vox Clamans, Ensemble Vergissmeinnicht) a podílela se na natáčení řady CD. Při spolupráci s Ensemble Phoenix Munich doprovodila na koncertě Dame Emmu Kirkby a Joela Frederiksena. Jako člen orchestru Czech Ensemble Baroque natočila CD hudby F. I. A. Tůmy s Andreasem Schollem a se stejným programem vystoupila také na Pražském jaru. V tomto roce se představila jako sólistka na festivalu Concentus Moraviae. S duem Ensemble Vergissmeinnicht (Antje Becker - traverso, Barbora Hulcová - theorba) byla vybrána do finále soutěže Early Music Young Ensemble Competition 2018 v Londýně a k účasti na International Young Artist’s Presentation v Antverpách (2019). Opakovaně se zúčastnila prestižních kurzů a následných koncertních turné souboru Hanse Ensemble, s nimiž pod vedením Manfreda Cordese také natočila CD. Dále pravidelně vystupuje na festivalu Trigonale v jižním Rakousku. V České Republice spolupracuje kromě komorních uskupení s již zmíněným Czech Ensemble Baroque a příležitostně se soubory Collegium Marianum a Capella Mariana.

VOJTĚCH JAKL - SMYČCOVÉ NÁSTROJE
Vojtěch Jakl (*1994) je český hráč na barokní housle, absolvent prestižní švýcarské Scholy Cantorum Basiliensis ve třídě prof. Amandine Beyer. Předchozí hudební vzdělání získal na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Lenky Torgersen a na Pražské konzervatoři, kde studoval u Dagmar Zárubové a Jaroslava Foltýna. Během studií měl Vojtěch tu čest účastnit se mistrovských kurzů pod vedením uznávaných hudebníků, jako jsou Leila Shayegh, Jörg-Andreas Bötticher, René Jacobs, Lenka Torgersen, Jana Semerádová, John Holloway, Lucy van Dael, Ton Koopman, Patrick Cohën-Akenine a dalších. Vojtěch aktivně vystupuje po celé Evropě na renomovaných pódiích a festivalech, včetně Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Salzburger Festspiele, Berliner Philharmonie, BOZAR (Palais des Beaux-Arts) Brusel, Pražské jaro, Château de Versailles Spectacles, Resonanzen Festival Wien, London Early Music Festival, Kölner Philharmonie, Quincena Musical de San Sebastián, Festival de Torroella de Montgrí, Samstamala Gregoriana, Concentus Moraviae festival a mnoho dalších. Spolupracoval s uznávanými dirigenty, jako jsou Rudolf Lutz, Václav Luks, René Jacobs, Olivier Schneebeli, a se sólisty jako například Magdalena Kožená, Andreas Scholl, Philippe Jaroussky, Emöke Barath, Leila Shayegh, Xenia Löffler, Barbara Maria Willi, Hana Blažíková, Dagmar Šašková a další. Je aktivním členem souborů jako Collegium 1704, Collegium Marianum, Ensemble Inégal a Musica Florea. Vojtěch je také zakládajícím členem basilejského ansámblu Rýnský a souboru B3 Ensemble. Kromě hry na barokní housle se též věnuje hře na středověké fiduly a renesanční housle jako člen souborů La Morra (Corina Marti, Michał Gondko) a Ensemble Pampinea. Vojtěch přispěl již k více než dvěma desítkám CD nahrávek pro respektovaná vydavatelství, jako jsou Pentatone, Accent, Prospero, Ramée, Glossa, Chateau de Versailles Spectacles, Supraphon, ARTA a další. Jeho oddanost „staré“ hudbě byla oceněna na několika soutěžích, včetně Biagio Marini Competition 2021 v Neuburgu, The London International Festival of Early Music Competition 2022, Da Vinci Young Sounds 2022 a Manhattan International Music Competition. Na jaře 2024 chystá Vojtěch spolu s kolegy vydání svého debutového sólového CD s první kompletní nahrávkou dvanácti houslových sonát Ignazia Albertiniho u italského labelu Da Vinci Publishing.
monika jägerová - zpěv

Moničina letošní sezóna začala v Markraběcím divadle v Bayreuthu, kde zaskočila jako Teodata v Händelově Flaviovi na festivalu Bayreuth Baroque. Pokračovala úspěšným prosincovým provedením Rossiniho Cenerentoly (Tisbe) v pražském Obecním domě. V letošní sezóně ji čeká 3. žínka v Rusalce a Sascha v nově komponované opeře Here I am, Orlando Lubicy Čekovské, obojí v produkci ND Brno.

Na českém operním jevišti debutovala v roce 2017 rolí Mrs. Quickly (Falstaff) ve Slezském divadle Opava. V sezoně 2018/2019 debutovala v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě v rolích Kněžny (Sestra Angelika) a Zity (Gianni Schicchi) a také Staré Slovenky (Osud). V Teatro Verdi v Terstu se v roli Mrs. Baggot podílela na mezinárodním provedení Brittenovy opery Kominíček (2016). V říjnu 2021 se představila v Bergenské národní opeře jako Třetí žínka (Rusalka) v inscenaci španělské divadelní skupiny La Fura dels Baus, v únoru 2022 debutovala v Národním divadle Brno v roli Bradamante (G. F. Händel: Alcina) a v březnu se zúčastnila uvedení této inscenace v Opéra Royal du Château de Versailles. V červnu 2022 se probojovala do semifinále Mezinárodní pěvecké soutěže Stanislava Moniuszka ve Varšavě. V sezoně 2022/23 vystoupila v pražském Rudolfinu s Českou filharmonií pod taktovkou Semjona Byčkova jako Třetí žínka (Rusalka) a v Národním divadle moravskoslezském jako Kastelánka (J. Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší) a Barbara / Sofie Petrovna (H. Krása: Zásnuby ve snu). V roce 2023 debutovala ve Wagnerově Parsifalovi (2te Knappe a Stimme aus der Höhe, pod taktovkou Edwarda Gardnera s Bergenskou filharmonií) a vrací se do bergenské inscenace Dvořákovy Rusalky jako Třetí žínka.

Intenzívně se věnuje interpretaci staré hudby, spolupracuje se soubory jako Collegium 1704, Czech Ensemble Baroque, Hof-musici a Ensemble Damian, hostovala na festivalu Oude Muziek v Utrechtu s Ensemblem Tourbillon. V zámeckém barokním divadle v Českém Krumlově vystoupila mj. jako Curtio (Antonio Giannettini: Claudio Nerone) a Timante (J. A. Hasse: Demofoonte), za kterou byla šířeji nominována na prestižní cenu Thalie 2019. Na Olomouckých barokních slavnostech se představila jako Gloria (Vivaldi: La Gloria e Imeneo) a Giove (Karl Ditters von Dittersdorf: Il Tribunale di Giove), pro letní stagionu ve švédské Vadsteně nastudovala roli Ascalaxe (Telemann: Orfeo). Věnuje se také propagaci klasické písně ve spolu Lieder Society.

Monika Jägerová studovala zpěv soukromě u Pavly Zumrové a poučenou interpretaci staré hudby u Ireny Troupové. Zúčastnila se mistrovských kursů u Emmy Kirkby v Dartingtonu, Chantal Santon Jeffery a Dedy Cristiny Colonny (Akademie Versailles), Markéty Cukrové či Lorenza Charoye (Letní škola staré hudby Valtice). Studovala také housle na Konzervatoři Jana Deyla v Praze, hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se zaměřením na hudbu 17. a 18. století a kulturní analýzu hudby. Pokračuje v doktorském studiu na Universität Leipzig v grantovém ERC projektu se zaměřením na historii opery a politické reprezentace v Habsburské monarchii v 19. století.


Bližší informace

Eva Steuerová, sekretariát školy, steuerova@konzervator.cz, tel: 595 173 028, 731 625 797

MgA. Zdeněk Kapl, kapl@konzervator.cz, tel: 739 077 608

MÁME RÁDI BAROKO plakát 2024
MÁME RÁDI BAROKO plakát 2024

MEDIÁLNÍ PARTNER PROJEKTU 

ZÓNA UMĚNÍ

ZONA UMĚNÍ
ZONA UMĚNÍ






KE STAŽENÍ...

YouTube
YouTube

Videonahrávky vystoupení účastníků 16. ročníku přehlídky MÁME RÁDI BAROKO 2024

MÁME RÁDI BAROKO 2024 - video

Videonahrávky vystoupení účastníků 15. ročníku přehlídky MÁME RÁDI BAROKO 2023

MÁME RÁDI BAROKO 2023 - video

Videonahrávky vystoupení účastníků 14. ročníku přehlídky MÁME RÁDI BAROKO 2022

MÁME RÁDI BAROKO 2022 - video



VŠEOBECNÉ INFORMACE A HISTORIE

Přehlídka Máme rádi baroko vznikla v roce 2008 a pořádala ji ZUŠ Háj ve Slezsku spolu se sdružením Talent. Církevní konzervatoř Německého řádu postupně její organizaci převzala, přehlídku pořádá každoročně v březnu  jako nesoutěžní koncertní přehlídku zaměřenou na interpretaci staré hudby a je obvykle doplněna interpretačními kurzy barokní hudby - barokními dílnami pod vedením odborníků na dobovou interpretaci, případně i zajímavou přednáškou k dané problematice.


Přehlídka MÁME RÁDI BAROKO je určena žákům a pedagogům základních a středních uměleckých škol, kteří s oblibou hrají či zpívají skladby barokních mistrů. Přehlídka se uskutečňuje v prostorách Církevní konzervatoře Německého řádu, k dispozici v koncertních sálech školy jsou cembala, varhany i klavíry. Jednotlivá vystoupení sólistů či souborů ZUŠ zpravidla nepřesahují 5 minut, u studentů konzervatoří a pedagogů pak 10 minut. Podle počtu přihlášených je program rozdělen do několika bloků.



13. ročník - byl vyhlášen, ale z důvodu Covidu proběhl jen v omezeném režimu